DFU
DFU – A szaktantárgyak német nyelven történő oktatása
Szeretettel üdvözöljük a DSB DFU oldalán!
Amennyiben idáig eljutottak, bizonyára észrevették, hogy a DSB betűszó a Budapesti Német Iskola, németül Deutsche Schule Budapest rövidítése.
De mi is az a DFU? Mely osztályokban és mely tantárgyakból van DFU a diákoknak? Milyen tanárok tanítják a DFU-t? Miben különbözik a DFU a „normális” oktatástól? Miért hasznos a DFU? Mik a Budapesti Német Iskola hosszú távú céljai a DFU-val?
Mi az a DFU?
A DFU a német „Deutschsprachiger Fachunterricht” rövidítése, ami a szaktantárgyak német nyelven történő oktatását jelenti.
Ezek német nyelvű tantárgyi órák olyan tanulóknak, akiknek nem a német az anyanyelvük.
Mely osztályokban és mely tantárgyakból van DFU a diákoknak?
A magyar tagozat tanulóinak alapvetően német nyelven oktatjuk a tantárgyakat. Iskolánkban ezeket a művészet/rajz (Ku), zene (Mu), matematika (Ma), informatika (Inf), földrajz (Erdk), fizika (Ph), német történelem (dGe), társadalomismeret (Soz), hittan/etika (Rel/Eth) és testnevelés/sport (Sp) tantárgyak keretében tanítjuk.
Az alábbi áttekintés azt mutatja meg, hogy a diákok melyik évfolyamon és melyik tantárgyakat tanulják DFU-ként.
- 5. évf.: Ku, Mu, Ma, Inf, Sp (i)
- 6. évf.: Ku, Mu (i), Ma, Sp (i), Rel/Eth (i)
- 7. évf.: Ku, Mu (i), Ma, Inf (i), Ek, Ph, Rel/Eth (i), Sp (i)
- 8. évf.: Ku, Mu (i), Ma, Inf (i), Ek, Ph, dGe, Rel/Eth (i), Sp (i)
- 9. évf.: Ku (i), Mu (i), Ma (i), Inf (i), Ph (i), dGe (i) Soz (i), Rel/Eth (i), Sp (i)
- 10. évf.: Ku (i), Mu (i), Ma (i), Ph (i), dGe (i), Soz (i), Rel/Eth (i), Sp (i), Erdk (i)
- 11. és 12. évf.: DFU a tantárgyválasztástól függően változó gyakorisággal
Milyen tanárok tanítják a DFU-t?
Alapvetően német anyanyelvű tanárok oktatnak DFU-t a Budapesti Német Iskolában.
Ez azt hivatott biztosítani, hogy a nem anyanyelvi tanulók naponta a lehető legtöbb órán halljanak német nyelvet, országspecifikus akcentus nélkül, ami optimalizálhatja a kiejtésüket. Ezzel egyidejűleg a kifejezések szélesebb palettájával találkoznak, ami segíthet nekik abban, hogy saját maguk is minél választékosabban fejezzék ki önmagukat. Csak néhány tantárgy esetében (testnevelés és informatika) tartanak magyar anyanyelvű tanárok német nyelvű tantárgyi órákat.
Miben különbözik a DFU a „normális” oktatástól?
Míg a szokásos „normális” tanórákon a tantárgyi tartalom megtanítása központi jelentőségű, a DFU esetében nagyobb figyelmet fordítunk a diákok nyelvi készségeire is.
A tárgyi ismeretek megtanítása együtt jár a megfelelő nyelvi struktúrák tanításával is; például új szavak bevezetése, szókincslisták összeállítása, a szókincs, az olvasás és az írás gyakorlása, szakszövegek hozzáigazítása a nem német nyelvű tanulók igényeihez, vagy a hibák sajátos kezelése.
Mindezt és még sok mást is szem előtt tartanak a DFU-tanárok.
Miért hasznos a DFU?
A legfontosabb az, hogy nagyobb a német nyelvórák száma, amelyeken németül beszélünk, hallunk&hallgatunk, olvasunk és kommunikálunk. A tanulók nap mint nap német “nyelvfürdőben” részesülnek. A DFU így nagymértékben támogatja és erősíti a német nyelvtanulást.
Emellett a tanulók lépésről lépésre képessé válnak arra, hogy a tanult szakkifejezésekből mondatokat alkossanak, megértsék a szakszövegeket és beszámoljanak azok tartalmáról. Így jelentősen bővülnek a németórákon elsajátított általános kommunikációs készségek.
Mik a Budapesti Német Iskola hosszú távú céljai a DFU-val?
A DFU fő célja, hogy a magyar anyanyelvű tanulóknak – megalapozott szaktudás alapján – speciális készségeket biztosítson a továbbtanuláshoz és a munkához: akik ezután képesek lesznek német nyelvű műszaki szövegekből, könyvekből, internetes oldalakról stb. önállóan információt szerezni, német nyelven műszaki megbeszéléseket folytatni és előadásokat tartani, valamint nyelvileg és szakmailag együttműködni német nyelvű partnerekkel.
Meggyőződésünk, hogy a DFU jobb karrier- és életlehetőségeket nyit meg tanulóink előtt, amelyeket az együtt-növekvő Európában jól tudnak majd kamatoztatni.
A DFU munkaközösség-vezetője