Magyar
A magyar nyelvi oktatás
Iskolánkban a magyar nyelvet különféle nyelvi szinteken és különböző tantervek szerint oktatjuk. A külső differenciálás négy különféle tantárgy keretei között zajlik. A hagyományos magyar nyelv és irodalom (UaM) mellett nemcsak idegen nyelvként tanítjuk a magyart (US), hanem a kettős nyelvű, kettős identitású diákok számára is ún. második nyelvként (UZ).
Magyar nyelv és irodalom, magyar mint anyanyelv (UaM)
A magyar mint anyanyelv (UaM) tantárgyat iskolánk magyar ágán oktatjuk, a NAT (Nemzeti Alaptanterv) szerint, magyar tankönyvekből. Kimeneti célja a magyar nyelv és irodalom érettségi, feltétele a sikeres felvételi a magyar ágra. A magyar nyelvhez és kultúrához való kötődést a szintén a magyar oktatási nyelvű biológia, kémia és magyar történelem tantárgyak erősítik. Az óraszámok (heti 5, illetve 4 óra) és a helyi tanterv megfelelnek a magyar tantervi előírásoknak. A két felső évfolyamon (11-12. osztály) fakultációra is van lehetőség (heti +2 óra). A gimnázium 5. és 6. osztályában alapvető nyelvtani ismeretek (a hangok, morfémák és szavak szintje), helyesírás, fogalmazás tanítása folyik. A szövegértést a tankönyv gazdag szöveganyaga és feladati biztosítják. Irodalomból 7. és 8. osztályban a legfontosabb irodalmi műfajokkal és elemzési módszereikkel ismerkednek a tanulók, nyelvtanból pedig a mondat szintje áll a középpontban. A felsőbb évfolyamok tananyaga a négyosztályos gimnáziumokéval azonos. Minden évfolyamon a Nemzeti Alaptantervnek megfelelő kötelező olvasmányokat oktatjuk.
Tankönyvek:
Irodalom:
- 5-6. osztály Posta István, Postáné Pető Györgyi: Sokszínű irodalom 5, 6. (tankönyv és munkafüzet), Mozaik Kiadó
- 7. osztály: Arató László, Pála Károly: Bejáratok (tankönyv és szöveggyűjtemény), Műszaki Kiadó
- 8. osztály: Arató László, Pála Károly: Átjárók (tankönyv és szöveggyűjtemény), Műszaki Kiadó
- 9-12. osztály: Pethőné Nagy Csilla: Irodalom (tankönyv és szöveggyűjtemény)
Nyelvtan:
- 5-8. osztály: Sokszínű magyar nyelv (tankönyv és munkafüzet), Mozaik Kiadó
- 9-12. osztály: Magyar nyelv a középiskolák számára, Mozaik Kiadó
Magyar mint második nyelv (UZ)
Az UZ a német ágon a kétnyelvű, kettős identitású diákok számára létrehozott speciális tantárgy, mely a magyar nyelv és irodalmat idegen nyelvi szemlélettel oktatja. Óraszáma 5-6. osztályban heti 4, 7-10. osztályban heti 3, 11-12. osztályban heti 4 tanóra. Az emelt óraszámok az alsó tagozatból való zökkenőmentes átlépést (5-6. osztály), illetve a felsőbb évfolyamokon a sikeres pontszerzést biztosítják. Az 5. osztályba lépő tanulók szintfelmérő tesztet írnak, ezek alapján soroljuk be őket UZ és UZ+ tanulócsoportokba. A nyelvi készségeket (szövegértés, szövegalkotás, nyelvhelyesség, szókincs, helyesírás) felmérő teszt kétévente ismétlődik (4., 6. osztály végén). Az UZ+/UZ csoportba besorolás nem végleges, a diákok egyéni fejlődésétől függően változhat. Az 5. osztály végén a tanulók dönthetnek, hogy második nyelvként a magyart (UZ) kívánják folytatni vagy a franciát kezdik el a 6. osztályban. Arra is van azonban lehetőség, hogy mindkét nyelvet tanulják. A 8. osztály végén az UZ leadható. A 10. osztály végén a tanulók még mindig dönthetnek, hogy a franciát vagy a magyart (UZ) választják. A magyar mint második nyelv a német érettségi vizsga rendszerében (DIA) mint 4. vagy 5. szóbeli vizsgatárgy választható. Ennek az a feltétele, hogy a diák a tárgyat az 5. osztálytól kezdve folyamatosan tanulja. Az oktatás középpontjában a szövegértési és a szövegalkotási készségek fejlesztése áll, amely az idegen nyelvi oktatás módszertanával támogatva valósul meg. A szóbeliség mellett lényeges az írásbeli készségek, a helyesírás és a nyelvhelyesség fejlesztése. A nem magyar anyanyelvű és nem magyar állampolgárságú diákok számára a 10. osztály után lehetőség van külső vizsgahelyen ECL felsőfokú (C1, C2) nyelvvizsgát tenni magyar mint idegen nyelvből.
Tankönyvek:
- Modulok a Szövegértés-szövegalkotás kompetenciafejlesztő programcsomagból: https://magyartanarok.wordpress.com/taneszkozok/
UZ+
Az 5-8. osztályig jelen lévő UZ+ tantárgy oktatása a magyar ágra való átlépést segíti elő. A heti óraszám megfelel a magyar ág óraszámainak: 5-6. osztályban heti 5 óra, 7-8. osztályban heti 4 óra, mint ahogy a tankönyvek is megegyeznek a magyar ági „s” osztályban használatosokkal. A diákok értékelésében azonban figyelembe vesszük, hogy nem anyanyelvi beszélők. A 8. osztály végén a diákok saját döntésük szerint átjelentkezhetnek a magyar ágra, a jelentkezést a vizsgán nyújtott teljesítmény alapján fogadja vagy utasítja el az iskola, jeles érdemjegy esetén a tanár eltekinthet a vizsgától. Az átlépés 9. osztály után már nem lehetséges, mivel ezen az évfolyamon elkezdődik az érettségi vizsgához szükséges tananyag oktatása. A magyar ágra való átjelentkezés természetesen további tantárgyak (a már említett biológia, kémia és magyar történelem) felvételét is maga után vonja. Ha igény van rá, a magyar ágra való átjelentkezés előbb is, de legkorábban a 6. osztály végén történhet meg. A szülőknek minden esetben hivatalos úton, az iskola felé benyújtott kérvénnyel jelezniük kell erre való igényüket.
Magyar mint idegen nyelv (US)
A gimnáziumban a magyar mint idegen nyelvet a német ágon a nem magyar anyanyelvű, de nem is kétnyelvű diákok számára oktatjuk. A tanítás korszerű nyelvkönyvekből, heti 3 órában történik, célja elsősorban a szóbeli kommunikáció fejlesztése.
Az iskolánkba az újonnan érkezők is be tudnak kapcsolódnia a tanulásba. Így az US 1 kezdő csoport tagjai az 5-6. osztályos német ági diákokból kerülnek ki, ahol heti 5 óra biztosítja a felzárkózást.
A megfelelő feltételekkel (16 év betöltése, nem magyar állampolgár) számukra is lehetséges ECL nyelvvizsgát tenni (A1, A2), szintén külső vizsgahelyen.
Tankönyv:
- Szita Szilvia, Pelcz Katalin: MagyarOK, 1, 2. (tankönyv és munkafüzet)
Az US és UZ csoport jellemzői
Az US csoportba olyan gyermekek járnak, akik Magyarországra érkezve a magyar nyelvet idegen nyelvként kezdik tanulni.
Az UZ csoportba olyan gyermekek járnak, akik a magyar nyelvet mind másodnyelvet tanulják, vagyis kétnyelvűek. A kétnyelvűségben jelen lévő két nyelv között fennállhat dominanciakülönbség, így nem elvárás a gyermekekkel szemben a balansz kétnyelvűség. Kétnyelvűként definiálható az a gyermek, akik magyar óvodában vagy más intézményben, magyar családi környezetben sajátította el a magyar nyelvet; képes részt venni az életkorának megfelelő témákban magyar nyelven folyó társalgásban; a beszédét akcentualizáltság jellemezheti; az írás- és olvasáskészség fejlettségi szintje nagy különbségeket mutathat a gyermekek között, de önmagában ennek kevésbé magas szintje nem zárhatja ki a gyermeket az UZ csoportból.
A csoportba járó tanulók közötti különbségek kezelése differenciált óravezetéssel és feladatválasztással a Binnendifferenzierung alapelvei szerint történik.
Dr. Tóth Csilla munkaközösségvezető (UaM, UZ+) Dr. Schmidt Ildikó munkaközösségvezető (US, UZ)